חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

משלוח חינם! בהזמנה מעל 250 ₪

תעופה והאחים רייט

עוד בימי קדם אנשים קינאו בציפורים ושאפו לעוף כמותם, לגעת בשמים, להגיע ממקום למקום מהר יותר, גבוה יותר, רחוק יותר.

אומרים שכבר לפני 1000 שנים אנשים ניסו למצוא דרכים לעוף אבל הראשונים שהצליחו היו האחים מונגולופייה הצרפתיים שהמציאו את הכדור הפורח לפני יותר מ200 שנה! הכדור פורח עולה לאוויר בעזרתו של האוויר החם ששוקל פחות מהאוויר.

בדרך מאז הכדור הפורח ועד למטוסים של היום הומצאה ספינת האוויר (צפלין)  לפני 150 שנה בגרמניה היא בעצם דגם בין המטוס לכדור הפורח. יש לה גוף ארוך ואווירו דינמי (שמתאים לזוז טוב באוויר) והיא מנופחת בגז שמשקלו קל מהאוויר.

היום לא טסים ממקום למקום עם ספינות אויר כמו פעם אבל יש להן שימושים אחרים לתצפית ולהנפת פרסומות.

לפני 100 שנה הייתה הטיסה הראשונה של מטוס ממונע בארצות הברית שהמציאו האחים רייט.  הם נולדו לקראת סוף המאה התשע-עשרה בארצות הברית, ואהבו מאוד להשתעשע בצעצועים מעופפים.

הדבר עורר בהם את הרצון לעוף. כשגדלו מעט החלו לבנות עפיפונים, והעפיפונים שבנו המריאו גבוה יותר מעפיפונים רגילים!

זה קרה ממש במקרה, כדי לחסוך בהוצאות, השתמשו האחים במוטות עץ דקיקים לבניית עפיפוניהם. מוטות אלו, בנוסף להיותם קלים מאוד, התעקמו בזמן התעופה ואפשרו לגוף העפיפון להתקמר – ודבר זה, כידוע, תורם מאוד להגדלת כוח העילוי.

בשנת 1892 החלו לפתח דגמים ייחודיים ומשוכללים של אופניים שכבשו באותה תקופה את הרחובות. כשש שנים לאחר מכן, החליטו האחים שהם מסוגלים להמציא מכונה מעופפת בעצמם.

הם למדו כל מה שניתן ללמוד על התחום בעצמם, התכתבו עם אנשי מדע, קראו כל מה שנכתב עד אותו זמן על נושא הטיסה, צפו בציפורים וערכו ניסויים עד שלמדו לשלוט בתנועת העפיפון בשמים.

הכלי הבא שבנו היה דאון – כלי בעל שתי כנפיים, זו מעל זו, בתוך מסגרת של עץ.

בספטמבר של שנת 1900 הם הצליחו להטיס את הדאון כשנשא משקולות, והסיקו שהדאון יוכל לשאת גם משקל אדם. למרות הסיכון הגדול הכרוך בכך עלה וילבור על הדאון והצליח!!!

שתים-עשרה פעמים גלשו האחים באוויר על גבי הדאון, ובעזרת גפיהם שלטו במוטות העץ שהניעו את הכנפיים וכך יכלו לפנות פניות באוויר.

בקיץ שלאחר מכן שבו האחים לקיטי הוק עם דאון חדש יותר שבנו. היה לו מנגנון כנפיים משוכלל, מגלשיים לנחיתה והגה לכיוון. הם חשבו שהצליחו למצוא את צורת הכנף המתאימה ביותר לייצב את כלי הטיס שלהם באוויר. על ידי ניסוי וטעייה הם הגיעו לגילוי סוד קימור הכנפיים היוצר את כוח העילוי (כוח העילוי (Lift) הוא כוח שמחזיק את המטוס באוויר).

זוכרים את העפיפונים הראשונים שבנו האחים ואת עקרון ברנולי? (עקרון ברנולי הוא למעשה העיקרון החשוב ביותר בהנדסה אווירונאוטית, מאחר שהוא העיקרון שמאפשר למטוס להתרומם מעל פני הקרקע: זרימת האוויר מעל כנף המטוס מהירה יותר מהזרימה מתחת לכנף, ובגלל הפרש המהירויות פועל על כנף המטוס יותר כוח בכיוון מעלה מאשר בכיוון מטה , ולכן המטוס מתרומם)

שלוש שנים לאחר מכן הצליחו האחים להטיס דאון חדש בעל כנפיים מקומרות. הדאון התרומם באוויר, שמר על איזון ונחת בשלום. הם שאפו להפוך את הדאון למטוס אמיתי, כלומר להוסיף לו מנוע ומדחפים.  המנוע סובב את המדחפים, ואלו יצרו משב רוח על כנפי המטוס, כך שעכשיו כבר לא היו תלויים ברוחות טבעיות

למטוס החדש שלהם קראו האחים “פלאייר טיסת המבחן הראשונה נכשלה.

לאחר יומיים של תיקונים עלה אורוויל למטוס, הפעם מול קהל צופים שכלל ארבעה מבוגרים שלאחד מהם היתה מצלמה, למזלנו וברגע האמת המכונה המעופפת לא הכזיבה.

המטוס הראשון בעולם המריא!!! .

האחים שבו הביתה, המשיכו לעבוד בהתלהבות ופיתחו ובנו עוד שני דגמי מטוסים משופרים. מאוחר יותר רשמו פטנט על המצאתם.

שלוש שנים לאחר מכן החליט הצבא האמריקני לרכוש את המצאתם!

היום משמשים המטוסים לשימוש צבאי ולשימוש אזרחי לטיסות נוסעים, תובלה ואף לכיבוי שירפות – המטוס זורק מים או חומרים לכיבוי שריפה ועוזר ואף מסייעים לכבות שריפות במקומות שאי אפשר להגיע אליהם.

היום כבר למדנו איך להגיע להרבה מקומות ולהשתמש בכלים שונים כדי לעוף אבל עוד לא סיימנו לחקור את כל המקומות מחוץ לכדור הארץ ולכוכבים הקרובים אליו ,יש עוד הרבה מאוד כוכבים שעוד לא הגענו אליהם. גלקסיות רחוקות ומערכות כוכבים שנמצאים במרחקים עצומים מאיתנו.

האדם מפתח עוד כלים שיטוסו מהר יותר, רחוק יותר כדי למצוא את אותם מקומות ואולי גם לגלות חיים חדשים ועל זה נדבר בהמשך.

בקרו בקטגורית התעופה שלנו שם תוכלו למצוא מגוון של ערכות יצירה מדעיות הממחישות את כוח העילוי וחוק ברנולי ועוזרות להסביר ולהדגים לילדים על תחום התעופה.

מתאים במיוחד למורות וגננות כחלק מהפעלה כיתתית.

מעולה גם להורים בבית שמעוניינים בשעת איכות הנאה ולמידה עם הילדים.

כל היצירות שלנו

  • מעשירות ומלמדות
  • ממחישות עובדה מדעית
  • קלות לתפעול
  • יצירתיות ומהנות
  • כוללות סרטון ודפי הסברה

                                                                            לקטגוריית תעופה >>

קבלו את הגירסא המדעית שלנו לשבוע החלל! למדינתנו הקטנה והאהובה יש המון מה לתרום בנושא...
ליצן מדלג פעילות חמודה עם ילדים לפורים ! הפעילות מתאימה כפעילות ביתית או כיתתית בקבוצות,...
משקפי טיל מדליקות לשבוע החלל, תוכלו להכין לבד . הפעילות מתאימה כפעילות ביתית או כיתתית...
פעילות יצירתית: עם רגל אחת בחלל – יחד ניצור סלע מהירח! 🚀🌕 לכבוד שבוע החלל...
0
    0
    העגלה שלך
    העלה שלך ריקהחזור לקניה
      Calculate Shipping
      Apply Coupon
      Available Coupons
      הנחה10 Get 10% off

      קבלו תוכן קסום בחינם!

      נרשמים לניוזלטר ונהנים מעדכונים,
      שלל הטבות ומלא הפתעות